tegn på psykisk vold

Psykisk vold kan opleves på mange forskellige måder, og fremstår også i flere forskellige skikkelser. Den kan være svær at dokumentere, da det ofte kan lyde som en subjektiv opfattelse.

 

Dog er det vigtigt at holde fast i, når du føler dig uretfærdigt behandlet, og føler du  gør alt hvad du kan, men blot får slag tilbage i ansigtet. Herunder kan du se visse adfærdstræk du ikke bør ignorere, og som er tydelige tegn på psykisk vold.

 

Det kan være hos din partner, din veninde, et familiemedlem eller en kollega. Oplever du disse faresignaler, bør du ikke lade det gå stille hen, og bør enten snakke om det direkte med personen eller tale med andre om det.

 

Bliver disse faretegn ignoreret, kan det nemt udvikle sig, og det vil blive en vane for dig ikke at reagere på det. Her vil du i værste fald begynde at kigge indad, og tænke, at det er dig den er gal med.

Vær opmærksom på, om du oplever flere af disse faretegn eller lignende:

 


Ydmygelse og kritik

  • Du får ofte at vide at det du føler, tænker og mener om hændelser, ikke er rigtigt

  • Når du mærker din grænse og prøver at sætte foden ned, får du at vide, at du overreagerer

  • Hvis du er blevet kaldt grimme ting, og du konfronterer personen med det, bliver det manipuleret. Du får at vide, at det har personen aldrig sagt

  • Ofte bliver alting vendt om, så det hele pludselig ser ud til at være din skyld

 

 

Ignorering af dit væsen og neglegering af dine følelser

  • Personen tager offerrollen, så du ligner den skyldige, og personen slipper for at tage ansvar for sin adfærd

  • Du oplever en vred eller skuffet reaktion, hvis du ikke altid står klar til at løse personens problemer og opfylde ethvert behov

  • Personen lytter konsekvent ikke til dig, når du siger hvad du har på hjerte, og viser ikke forståelse eller empati for din situation. Han/hun er ikke interesseret i at høre om dine oplevelser eller følelser, men ignorerer dig istedet

  • Du går ofte på æggeskaller. Du ved ikke hvilket humør personen er i og ved ikke hvordan de vil reagere. Derfor gør du hvad du kan for ikke at gøre dem vrede, og prøver at opfylde ethvert behov. Du er bange for at komme til at sige noget forkert.


Falske anklager, manipulation og urimelige krav

  • Personen gør dig ofte opmærksom på dine “fejl” - ting personen ved du er mindre stolt af udseendes- eller personlighedsmæssigt. Hvis du føler du har gjort eller sagt noget dumt til en social anledning, vil personen nævne det om og om igen. Samtidig kan det mindste tegn på selvsikkerhed, også blive nedgjort eller vendt om af personen

  • Personens egne fejl og mangler i deres adfærd, bliver projekteret over på dig. Du kan tilmeld få skylden for, at personen er ulykkelig eller har problemer i sit liv

  • Når der bliver lavet kærlig sjov med personen, bliver personen meget følsom, og vil ikke være i stand til at grine af sig selv

  • Du udsættes for falske anklager og der bliver opdigtet historier om dig, som du kan bevise ikke er sande


Kontrol og dominerende adfærd 

  • Skal du i et parforhold eller venskab have tilladelse til at gå ud eller gøre de ting, du ønsker?

  • Vil personen have at vide hvor du er og hvem du er sammen med på alle tider af døgnet? 

  • Begynder personen at stille spørgsmålstegn ved dem du er sammen med, og have holdningen at de ikke er “gode nok for dig”?

  • Holder personen sågar øje med hvad du bruger penge på, eller giver dig ikke lov til selv at administrere dine penge? 

  • Bliver du ofte udsat for kritik eller rettelser, hvor der ikke opstår fred imellem jer, før personen har fået ret?

 

Bryd tavsheden! 

Disse er klassiske faretegn på psykisk vold. Vær opmærksom på, at nogle af disse kan ligne almindelige hverdagssituationer. Så snart det går over gevind, og klart overskrider din grænse,  bør du straks tage affære.

 

Uanset hvad andre mener, er du blevet uretfærdigt behandlet, hvis du føler din grænse er overskredet. Derfor bør du reagere på det og ytre dig. Få sagt til personen at det ikke er i orden, og at du ønsker jeres relation skal være anderledes. Det kan være utroligt svært, så se om du kan inddrage flere personer i det, uden at det virker som et angreb

 

Hvad er psykisk vold? 

...alle de måder en person kan skade, nedgøre, ydmyge, krænke, manipulere, true, isolere, styre, kontrollere andre mennesker på.

 

                                                       Socialstyrelsen 2018 

 

psykisk vold kan have store konsekvenser

En ond cirkel

Det kan være farligt at ignorere eller neglegere psykisk vold, når du bliver udsat for det. Situationen kan hurtigt udvikle sig til det værre, og faresignalerne vil begynde at hobe sig op. Pludselig er det en ond cirkel, som er sværere og sværere at komme ud af.

 

Varige mén

Denne adfærd kan sætte sig med varige mén på din psyke, og ofte vil du begynde at tænke grimme ting om dig selv, på grund af den måde, du bliver behandlet. Det kan tage flere år at bearbejde og komme helskindet videre. 

 

Rejs dig igen

Her er mit mål at hjælpe med at rejse dig igen. Du skal have selvtilliden tilbage, og selvsikkerheden til at sige fra, så ingen kan få dig til at falde igen. Du skal tilbage til det liv du havde engang, hvor du kunne være social og glad, uden at bekymre dig om, hvorvidt du opførte dig “korrekt”. Du er fantastisk som du er, og det vil jeg hjælpe dig med at indse. 

 

Få hjælp 

Tag et af mine online kurser, få effektiv coaching og rådgivning i at håndtere din situation, eller læs bloggen eller brevkassen, hvor du kan få nyttig viden om psykisk vold samt høre om andres oplevelser i min podcast. Alt dette vil være effektive skridt til at hjælpe dig godt på vej. Du er også velkommen til at kontakte mig, og få en snak om din situation. 

 

Har du brug for at blive hørt?

 

Mangler du én at snakke med, som vil tro på dig?

Jeg er altid lutter øre for at høre din historie og hvordan du har det.

Jeg ved det kan være grænseoverskridende at tale om.

 

Derfor giver jeg dig forskellige muligheder for at tage kontakt.

 

Din vej til at få hjælp og begynde på at bedre liv, starter lige her.

 

  • Ring til 51 28 35 61 og lad mig høre, hvordan du har det. 

 

 

Er du ubekvem ved direkte kontakt, anbefaler jeg mine online kurser

samt blogindlæg og podcasts, hvor du gennem viden og erfaring fra andre, kan få hjælp til selvhjælp. Derudover kan du også agere som anonym på brevkassen

følg

mig

her

Coach, sygeplejerske og foredragsholder

Ørstedsgade 41, 5000 Odense C